Asiakaspalvelu

Haminan ekomaksulaskutus siirtyi yhtiön hoidettavaksi. Asiakaskyselyissä jätteenkuljetukset ja vaakavastaanotto saivat kiitosta. Puhelinasioinnin nopeuttamiseksi otettiin käyttöön automaattinen puhelinvaihde.

Haminan kaupunki päätti siirtyä erilliseen ekomaksulaskutukseen 1.2.2018 alkaen. Kaupunki teki sopimuksen laskutuksen hoitamisesta Kymenlaakson Jätteen kanssa.

Uuden asiakasrekisterin perustaminen ja laskutuksen hoitaminen toivat lisää työtä yhtiön laskutukseen. Yhtiöön palkattiinkin uusi laskuttaja hoitamaan Haminan alueen ekomaksulaskutusta.

Yhtiö hoitaa ekomaksulaskutuksen nyt kaikissa toimialueensa kunnissa. Kotkassa ei ole erillistä ekomaksua vaan jätehuollon perusmaksu sisältyy astiatyhjennyshintaan.

Kouvolan jätehuolto edelleen Suomen parasta

Kouvolan jätehuolto nousi jälleen ykkössijalle valtakunnallisessa FCG:n kyselyssä. Kouvola on ollut tutkimuksessa mukana joka toinen vuosi, ja jätehuollon tyytyväisyys on ollut Suomen parasta jo kolmesti peräkkäin. Kotka oli kyselyssä seitsemäs ja tyytyväisyys on noussut useana vuonna peräkkäin. Jätteenkuljetusten toimivuudessa Kouvola oli sijalla 1 ja Kotka sijalla 2.

Yhtiön oma asiakastutkimus tehtiin marras−joulukuun aikana. Vastaajat pitivät onnistuneimpina tekijöinä tyhjennyslaskutuksen ja tyhjennysvälien sopimuksenmukaisuutta. Molemmat saivat arvosanan 4,5, kun asteikko oli 1−5.

Vaakavastaanotolla punnitaan koko konsernin kuormia

Yritysasiakkaille tehtiin oma kysely kesällä. Eniten kiitosta sai jätekeskuksen vaakavastaanoton toiminta. Punnitustapahtuman sujuvuus ja vaakahenkilökunnan palvelualttius saivat molemmat arvosanan 4,8, kun asteikko oli 1−5.

Tytäryhtiö Ekokaari Oy:n perustaminen vaikutti myös vastaanoton toimintaan, sillä nyt kuormia punnitaan kahdelle eri yhtiölle. Vuonna 2018 punnittiin yhteensä 23 237 kuormaa, joista 12 224 oli Kymenlaakson Jätteen ja 11 013 Ekokaaren. Lisäksi käsiteltiin 5 125 Hyötyvoimalan punnitusta ja 409 Kouvolan Veden Mäkikylän biokaasulaitoksen punnitusta.

Automaattinen puhelinvaihde ohjaa soittajan oikeaan paikkaan

Asukaskyselyissä on toivottu, että puhelut ohjautuisivat nopeammin oikeaan paikkaan. Yhtiössä otettiinkin heinäkuussa käyttöön automaattinen puhelinvaihde, jossa soittaja pääsee valitsemaan suoraan haluamansa palvelun.

Vaihteenhoitajalle tulevien puheluiden määrä on hieman laskenut, mutta esimerkiksi jätteenkuljetusten asiakaspalvelun puhelumäärä on noussut. Kaiken kaikkiaan vuoden koko puhelumäärä on pysynyt ennallaan, noin 26 000 puhelussa.

Isännöitsijät tutustuivat jätekeskukseen

Alueemme isännöitsijöitä kohdattiin vuoden aikana neljässä eri tilaisuudessa. Keväällä Kotkassa kerrottiin yhtiön järjestämistä hyötyjätteiden keräyksestä. Joulukuussa koko toimialueemme isännöitsijät kutsuttiin tutustumaan Keltakankaan jätekeskukseen ja kuulemaan jätehuollon ajankohtaisia asioita.

Isännöitsijöille lähetetään vuosittain useita uutiskirjeitä jätehuollon palveluista. Uutiskirjeitä lähetetään myös asukkaille, jotka ovat ilmoittautuneet kirjeiden tilaajiksi.

Asiakaspalvelun tunnuslukuja 2018